Der er tale om et uddrag af teksten uden brug af referencer. Ønsker du at få den samlede tekst, kan du downloade den kliniske indsats som PDF nederst på denne side.
Sygdom og behandling kan både påvirke kræftpatientens ernæringsmæssige behov og kostindtag.
Utilsigtet vægttab og nedsat appetit under behandlingsforløbet kan gøre det nødvendigt for kræftpatienten at vende kostrådene på hovedet og fokusere på en energi- og proteinrig kost frem for den fiberrige og fedtfattige kost, der ellers anbefales.
Andre kræftpatienter kan opleve at vægten øges under deres forløb, og de efterfølgende har ønske om eller behov for vægttab.
De skiftende kostanbefalinger og ernæringsmæssige behov undervejs i forløbet kan opleves som en udfordring for den enkelte. Ernæringsmæssige problematikker, som eksempelvis synkebesvær eller fordøjelsesproblemer, kan vare ved længe efter behandlingens ophør og i værste fald blive kroniske, hvilket kan gøre det til en udfordring for den enkelte kræftoverlever at opnå hensigtsmæssige kostvaner.
Endvidere er der i offentligheden stort fokus på alternative diæter og kosttilskud, og ofte møder kræftoverleveren forskellige, og indimellem modstridende, budskaber, hvilket kan bidrage til yderligere forvirring og frustration.
Formålet med undervisning i Mad og måltider er at give den enkelte deltager mulighed for at få svar på eventuelle spørgsmål vedrørende kost ift. kræft, at reflektere over egne kostvaner og opstille mål for eventuelle ønskede ændringer.
Herunder tilstræbes:
Undervisningen er tilrettelagt som gruppesessioner á 90-105 minutters varighed med op til 20 deltagere.
Indholdet i sessionen tilrettelægges ud fra deltagernes behov og ønsker. For diagnosespecifikke hold målrettes indholdet de problematikker, som den pågældende gruppe hyppigt oplever.
Sessionen indledes med, at deltagerne i grupper á to til tre personer reflekterer over ændringer, de har lavet eller har lyst til at lave, gode erfaringer de har gjort sig med kost og kostændringer, problematikker og udfordringer de oplever, samt emner de gerne vil have en større viden om.
Herefter opsamles i plenum, og nøgleemner fra deltagernes refleksioner noteres på flipover og danner disposition for sessionen.
De enkelte emner drøftes med input fra underviseren samt med mulighed for inddragelse af deltagernes refleksioner og erfaringer.
Undervisningen foregår torsdag i 5-dagesopholdet i hold på 10 deltagere og omfatter 150 minutter.
Viden om ernæring, kræftsygdomme, måltidets sociale betydning, mad og livskvalitet svarende til klinisk diætistniveau.
Undervisningskompetencer med fokus på deltagerforudsætninger og involvering af mennesker med kræftsygdomme, bivirkninger, senfølger og psykosociale belastninger.
Viden om komplementære eller supplerende forståelser indenfor det ernæringsterapeutiske område, såsom basiskost, antiinflammatorisk kost mv.
Viden om kosttilskudsmuligheder og begrænsninger i relation til kræft.